Magamról

Saját fotó
Budapest, Hungary
Kedves Olvasó! Jelenleg kisbabáimmal szabadságon vagyok, csak ritkán tudok válaszolni a levelekre! Sürgős esetben fordulj(on) azonnal személyesen szakemberhez. Meleg szívvel ajánlom kollégáimat a Budapest Dental Fogászaton: www.budapestdental.hu Dr. Pattogató Rita a nevem, 1997-ben végeztem a SOTE Fogorvostudományi Karán. Először Fog- és Szájbetegségekből, majd Konzerváló Fogászat és Fogpótlástan szakirányból szereztem szakvizsgát. Jelenleg Fogszabályozás rezidens vagyok, azaz ebben a szakirányban tanulok tovább. Szeretem a szakmámat és az embereket, szívesen segítek fogas kérdésekben, ha épp az adott kérdésre tudom a választ (sajnos nem tudom mindenre...). Nem célja ennek a weboldalnak, hogy más fogorvosok munkáiról véleményt alkossak, az ilyen jellegű levelekre nem válaszolok. Elsősorban abban szeretnék segíteni, hogy biztonságosabb érzés legyen elkezdeni egy fogászati kezelést. Úgy vettem észre, több információ birtokában a betegek bátrabban ülnek be a fogorvosi székbe, könnyebb és gyorsabb lesz a kezelés. Manapság olyan komoly a technikai fejlődés a fogászat területén, hogy szerintem érdemes több infót beszerezni a biztonságos döntéshez.

2010. január 7., csütörtök

Fogínyvérzés, gyulladáscsökkentés

"Évek óta vérzik a fogínyem. Sem javulás, sem romlás nincs, valahogy stagnál. Milyen módszerrel lehetne megszüntetni ezt az állapotot? Használok Lacalut fogkrémet, próbáltam már a szájzuhanyt és hasonló "trükköket" de egyiknek sincsen javító hatása. Esetleg gyógyszeres gyulladáscsökkentő kellene? Vagy van valamilyen "szer" amitől elmúlhatna?Nem segít a naponta többszöri fogmosás sem... Nincs több ötletem, remélem Ön tud nekem valamit javasolni..."

A fogínyvérzés hátterében mindenképp fogínygyulladás áll. A vérzés az immunrendszere aktív működésére utal, mely megpróbálja megakadályozni a gyulladást keltő baktériumok és azok toxinjainak beáramlását a szövetekbe. A speciális fogkrémek vagy szájöblögetők nagyon jó kiegészítők, de az alap problémát nem oldják meg. Ha a napi többszöri fogmosás sem segít, akkor valamilyen irritáló tényezőnek jelen kell lennie a lepedéken kívül.
Ami gyulladást okozhat és normál fogkefével nem tüntethető el:
- fogkövek – sokszor az íny alatt, ezek eltávolításához professzionális szájhigiénés kezelés, ultrahangos fogkőeltávolítás kell – minimum félévente, bizonyos páciensek esetén akár negyedévente
- lepedék a fogak közötti területen – ehhez interdentális fogkefe használata javasolt. A szájzuhany nagyon finom és élvezetes kiegészítője a fogmosásnak, finoman masszírozza az ínyt is, de nem elegendő a ragacsos lepedék eltávolítására. Én ezt magamon leteszteltem, megpróbálhatja Ön is, hogy egy alapos szájzuhanyzást követően apró interdentális fogkefével áttisztítja a fogközöket – hát, bizony a kis kefe elég sok lepedéket ki fog hozni a zuhany ellenére is.
- régi tömések, koronák esetlegesen a fog nyakától, eredeti lefutásától elálló szélei, melyek az ínyt irritálhatják – ezek felülvizsgálata, időnkénti polírozása, esetleges cseréje szükséges lehet. Érdemes végigvizsgálni, hogy a kis interdentális fogkefével minden fogközbe be tud e hatolni. Ha a korona széle vagy tömésszéle eláll, kis peremet fog érezni vagy a kis kefe be sem megy a fogközbe és az íny érintésére azonnal vérzéssel reagál. Ilyen esetben mindenképp érdemes fogorvoshoz fordulni, az ilyen vérzés alapos tisztogatás ellenére sem fog megszűnni, mivel az okozó tényező fennmarad.
- Sok páciensemen segített az elektromos fogkefe. Ez ugyanis valóban alaposan tisztogat (az interdentális kefe emelett is kell!!!) és 2 perces jelzőke van benne, így megfelelő ideig történik a fogmosás. Ez is nagyon fontos, a 2 perc mindenképp szükséges fogmosásonként. Interdentális kefével nem muszáj mindennap, de kétnaponta este ajánlott.

Gyulladáscsökkentő rendszeres szedését én semmiképp nem javaslom, ez ugyanis amellett hogy hosszú távon eltolja és tönkreteszi a normális szájflóra, esetleg bélflóra rendszerét, megintcsak nem az okot szünteti meg, csak a tünetek időleges csökkentéséfel elfedi az eredeti problémát.
Bizonyos esetekben immunológiai probléma áll a háttérben, ilyen esetben azonban kevésbé jellemző az ínyvérzés. Az ilyen esetek kivizsgálása speciális szakorvos – parodontológus – feladata.

1 megjegyzés:

  1. Tiszteletem.
    A kérdésem a következő volna.
    Be van gyulladva a fogam,jövőhéten jutok el fogorvoshoz és a kérdésem,hogy milyen gyogyszert vegyek vény nélkül már ha lehet kapni?

    VálaszTörlés